štvrtok 20. novembra 2014

Babičkine postrehy

Babičkine postrehy
Ahoj, ahoj! Čo som si všimla u svojich vnúčat? Psychológom to bude pripadať samozrejmé, ostatným babkám a dedkom bežné, ale mne sa to vo chvíli, keď som danú situáciu zažila, zdalo veselé, originálne, geniálne. Niekoľko postrehov som zhrnula v tomto príspevku.

1. Školské deti čoraz menej potrebujú dospelých. Odprevádzala som vnuka do školy, previedla ho cez kruhový objazd, to isté urobila mamička jeho spolužiačky, ktorá ešte tlačila kočík s menším bábom. Prenechala staršiu dcérku pod mojím dozorom. Kráčali sme s Ajom, dievčatko placho za nami, po chvíli sa k nám pripojilo, ale nejavilo záujem o moje otázky. Len čo som sa však s Ajom pred školou rozlúčila, TÍ DVAJA SA DALI DO DRUŽNÉHO ROZHOVORU.

2. Deckám treba nechať HRAČKY, HUDOBNÉ NÁSTROJE, FARBIČKY VOĽNE PRÍSTUPNÉ. Pri farbičkách hrozí riziko, že malé deti môžu skúšať svoje „umenie“ na stenách, ale to nič, premaľuješ, napomenieš, a po čase z toho vyrastú. O hudobných nástrojoch mi to povedala známa – učiteľka hudby. Ja reku, a čo keď mladšia sestrička pretrhne na gitare struny? Vraj dám nové. S klavírom sa nám to osvedčilo. Kým boli malé, mala som panický strach, že si pri zatváraní pianína privrú pršteky, preto som ich odháňala. Bariéru prelomila dcéra, ktorá dovolila Dominika voľne používať klavír, potom už aj naše začali hrať. No a teraz je klavír otvorený nonstop. Občas ti ide na nervy, že nemôžeš nerušene pozerať telku, ale musíš vydržať.

3. Netreba úzkostlivo každú chvíľu upratovať. Podľa jednej českej známej: „BORDEL V BYTĚ – ŠŤASTNÉ DÍTĚ“ (!)


4. Keď sa s nimi zahráš napr. Človeče, alebo zakopeš s nimi futbal, stačí nakrátko, dala si im ten správny IMPULZ na hranie. Po chvíli zbadáš, že sa už družne hrajú spolu (mám výhodu, že sú dve, neviem, čo by som robila s jedináčikom), trebárs s človečovými panáčikmi sa hrajú na školu, alebo ich vozia v autíčkach a pod. Z toho vyplýva, hraj sa s nimi, ak ťa požiadajú, aj keď sa ti v tej chvíli nechce, alebo máš súrnu prácu. Tvoja štvrťhodinka bude odmenená nasledujúcou hodinou ich samostatnej hry.

5. NENÚŤ ICH SILOU-MOCOU JESŤ. Nechaj nedojedené jedlo na tanieri, po čase, keď vyhladnú, samé prídu a zjedia.


6. NEPREKRMUJ ICH SLADKOSŤAMI. Viem, je to veľmi užitočná zásada, ale práve túto sa mi akosi nedarí dodržiavať.

MILÉ BABKY A DEDKOVIA,
očakávam vaše postrehy, vtipné príhody, rady!
Babička Anička

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára