štvrtok 15. septembra 2016

Trápenie aj radosť

Trápenie aj radosť

Občas mám taký silný pocit, že to s nimi nezvládam. Že u nich nemám žiadnu autoritu, rešpekt, že ma vôbec neposlúchajú. Ako napr. minulú nedeľu. Sofia s Dominikou v kostole šantili a ja som ich nedokázala utíšiť. Keď im pri udeľovaní „krížika“ pán dekan povedal: „V kostole musíme byť dobré“, cítila som sa pod psa.

Ešte v ten večer ma však Sofia potešila, keď mi povedala takmer celé „Verím v Boha“. Naučila sa to sama.

Chválili sme sa dedkovi, ako to vieme. Ibaže Sofinka zatiaľ memoruje mechanicky, nerozmýšľa o tom, čo hovorí. I stalo sa, že namiesto "verím v spoločenstvo svätých“ povedala „v spoločenstvo hriechov.“ Opravili sme ju: „v spoločenstvo svätých a v odpustenie hriechov!“

Odkedy začala chodiť do školy, badáme, že sa jej prudko rozvíja intelekt. Hocikedy tresne veľmi trefnú poznámku, používa širšiu slovnú zásobu. To by som mala za ňou chodiť so zápisníkom v ruke. Na druhej strane, je to stále hravé dieťa, ba veľmi hravé: hojdačka, pieskovisko, preliezačky, šmýkačka.

Andrej sa po tretíkrát od prváku zaľúbil, lepšie povedané, prvé dve tajné lásky „pustil k vode“ a zadíval sa do Laury. Aj uňho badám pozitívny progres: lepšie si zapamätáva učivo, je bystrejší. Zaiste k tomu prispieva pohyb na čerstvom vzduchu, šikovní kamaráti a kamarátky. Keď však vidím nejaké negatívne vplyvy, snažím sa to prekaziť. Neviem, či ho uchránim, asi ťažko, lebo mu nemôžem behať za pätami, ale čo môžem, to urobím.

No vidíte: pred chvíľou som nariekala, že pri Sofii výchovu nezvládam, teraz sa chválim, ako usmerňujem Andrejka. Život je hojdačka: raz si hore, raz dole: úspech sa strieda s neúspechom.

Ešte jeden postreh: naša ulica ožíva džavotom detí. Prestala byť "geriatriou". Maličké ihrisko dokázalo pritiahnuť decká z ulice aj okolia. Aj keď nemáme lavičky - schválne, aby na nich neposedávali bezdomovci a opilci, predsa je veselo. Mamičky si položia na trávu deku, po ktorej lozia najmenší. Chlapci kopú futbal "ako za ligu". Malý Filipko sa vycikal do piesku. Neva. V noci tam chodia mačky. Psíkovia, mačičky, či malé detičky - všetko je príroda. Kvietočky, trávičky, žihľava aj vysmiate detské tváričky.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára