piatok 21. novembra 2014

Koncerty

Zo svojich bruselských spomienok vám podávam dva postrehy o kultúrnych podujatiach. Pre mňa tá kultúra znamenala mnoho. Ak vás to nebude baviť, nečítajte.

KONCERTY

Možnosti kultúrneho vyžitia sú v Bruseli naozaj veľké. Dozvedáš sa o nich z plagátov, z časopisov.
S kamarátkou Ellen som bola niekoľkokrát na koncerte v kráľovskom konzervatóriu. Počúvať arménskeho huslistu, bol super, na klavíri ho doprevádzala mladá Francúzska. Potom sme šli na place Grand Sablon do baru, ktorý nesie pre našinca veľmi zrozumiteľné meno “Kartschma.” Čašník nám prezradil, že majiteľ je Rus. Inokedy hral v konzervatóriu orchester SINFONIETTA zo Žiliny, bola som na nich hrdá, lebo zožali aplauz. Alebo na vystúpení komorného orchestra.
Nedávno som bola na literárno-hudobnom pásme v novom divadle Theatre National. Uvediem dva zážitky:
1) mala som z metra vystúpiť na Gare du Nord. Kto pozná Brusel, dá mi za pravdu, že večer cez víkend sa to tam hemží prostitútkami, žobrákmi, zlodejmi a inými pochybnými živlami. Rýchle som sa ponáhľala von zo staničnej budovy. Priestranstvo na ulici bolo takmer prázdne, len akýsi starček mieril na autobusovú zastávku. Chcela som sa ho slušne opýtať, kde je to divadlo. Len čo však zbadal, že sa k nemu približujem, pustil sa vnohy. Nuž neviem, čo si o mne myslel, či ma považoval za šlapku alebo za žobráčku. Ale mala som na sebe svoj najlepší čierny kabát, je naozaj elegantný, tak neviem…
2) Jedna z menších sál v divadle sa celkom zaplnila. Registrovala som anglickú pospolitosť. Ja som tam bola s kolegom z francúzskeho oddelenia a jeho mladou nemeckou manželkou. Leitmotívom boli básne Williama Butlera Yeatesa, ktoré recitovala írska herečka Fiona. Bola výborná. Piesne na slová Yeatesa a Joycea a hudbu Benjamina Brittena a iných spieval Angličan a na klavíri ho sprevádzal Škót. Nuž bolo by to fajn trio, keby ten Škót nemal nohavice na zadku celkom vyglančené a Angličan hnedožlté vyťahané menčestráky zastoknuté do vibramiek. V mojich očiach ho neospravedlnilo ani to, že si počas spevu raz sadol na dlážku, potom dokonca kľakol. Zachránil ho iba veľmi dobrý tenor. Yeatsa trochu poznám, tak som pred priateľmi machrovala, akože aké má témy básní.
S manželom a synom sme boli na koncerte v divadle BoZar, čo je vlastne skratka Palais des Beaux Arts (čítaj: „palé debozár“, hral kolínsky orchester - zlatým klincom programu bolo Ravelovo Bolero. Aj ostatné skladby boli plné španielskej vášne. Cez prestávku nás manžel bavil vtipmi. Vraj jedna pani prišla po koncerte za dirigentom a vraví mu: “Pán dirigent, dobre som ten váš orchester pozorovala. Huslisti sa snažili, makali ako fretky, ale ten tympanista a bubeník vzadu sa ustavične ulievali. Iba kedy-tedy uderili.” Keď potom hrali nasledujúcu skladbu, pozreli sme na bubeníka, potom na seba - a bolo nám veselo.
Spomínam si na Jazz-maratón v júni 2004 na Grand place, vystúpenia boli aj na iných námestiach, ja som bola iba na Grand place s kolegyňou. Ľudia popíjali pivo, počúvali džez, niektorí sedeli, väčšina stála a tí, čo stáli, sa po chvíľke začali hojdať v bokoch. Rozdávali sa tam zadarmo zemiakové lupienky, vraj propagácia, ale boli veľmi slané, ľudia po nich kupovali pivo a víno ako diví. Najviac sa mi páčila brazílska kapela s názvom BRAZZ.
S dcérou a manželom som na Grand place zažila pekný koncert operných árií, aj celého súboru Theatre de la Monnaie. Carmen bola dosť pri tele, Monika zahlásila: „to je ale dobre vykarmena Karmen.“ - vtip má pointu iba pre východniarov. Sloveso „vykarmena“ znamená „vykŕmená.“ Ten zážitok bol však báječný, najmä sa nám páčila jedna speváčka, ktorá sa popoludní ešte len rozcvičovala pred večerným koncertom. Marián povedal: “Tá si s hlasom robí, čo chce.”
Je to opísané v básničke:



OPERA NA GRAND PLACE

Netypický letný večer -
duje chladný severák.
Ale čo to? Počuť zvuky -
sýty hlas sa rozlieha
po námestí,
naráža do cifrovaných priečelí
gotických budov
a opäť sa vracia späť,
aby koloratúrnym sopránom
rozochvel zašlé city.
Až kdesi dobre je mi …
Vznáša sa, trilkuje a sa mení.
Ani nebadám, že sa stmieva…
Na impozantnej radnici
sa na balkónikoch postupne
zapaľujú svetlá



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára