pondelok 17. novembra 2014

Bruselské automaty

BRUSELSKÉ BANKOMATY

Nebudem vám cigániť: milujem ich! A nech to vyzerá ako nepovolená reklama, skutočne mi za to nič nesľúbili, milujem svoju banku ING. Bankomaty sú dvojaké: označené CASH a NON CASH, alebo RETRAITS a TOUTES LES OPÉRATIONS. V tých prvých vložíš kartičku do otvoru, vyťukáš svoj PIN-kód a zavelíš: „Chcem 50 eur!“ Zboku ti vyskočí úhľadná päťdesiatka. Potom zhora vybehne výpis. Najnovšie existuje aj rýchly výber, kde ti dajú 20-ku, ale bez výpisu. Ten druhý tip bankomatu je na peňažné transakcie, platby, investície, výpisy. Dokonca môžeš posielať peniažky do hociktorej krajiny EÚ, ty pošleš euráče a na Slovensku obdarovaný dostane koruny. Ak má eurový účet, tak eurá. Stačí vedieť kód banky, tzv. BIC, ďalej IBAN a číslo účtu. Ťukáš síce trochu dlhšie, preto je pri tomto type stroja aj stolička. Ťuk, ťuk, ako ďateľ, ale tvoj syn na Slovensku má o tri pracovné dni peniaze!
V banke majú aj dômyslené stroje, ktoré nerobia nič iné, iba pľujú výpisy z tvojho účtu. Pravda, ak o to požiadaš. Strčíš kartičku, chvíľu počkáš – a už sa sypú papieriky. Najprv operácie na bežnom účte (od posledného požiadania výpisu, alebo neviem presne za akú dlhú dobu dozadzu), potom na sporivom účte, potom všetky transakcie, ktoré si cez bankomat urobil. Zistíš, prečo ti nenabehli prachy na sporenie za január, prečítaš, komu si koľko dal.
Veľmi mi chýbali vo Francúzsku. Tí „žabožrúti“ majú iba akési francúzske banky – Paribas a podobne, ale o ING sa im v Nice ani nesnívalo. Mala som fakt problém, lebo som si na Riviéru vzala malú hotovosť. Prevod cez banku nešiel, pretože moju banku nepoznali. Musela som telefonovať do Bruselu, ešte že som si spomenula na meno jednej ochotnej pracovníčky, a tá mi vybavila, že mi zvýšili množstvo, ktoré môžem vybrať z bankomatu.
Nuž veru, ono je to všetko pekné, ale o chvíľu mi skončia oktávy. Skončí mi pracovná zmluva, skončia aj veselé bezstarostné výbery z bankomatov.
Minule som s manželom zašla do ING pobočky na námestí Schuman. Bola tuším sobota, vonku nevľúdne sychravé počasie – „difficult Brussels weather“, ako to vyjadril pilot lietadla z Madridu. Do pobočky sa dostaneš na kartu, ktorá slúži ako kľúč vo dverách. Preto sme sa začudovali, že tam sedel bezdomovec, čítal noviny, taška so zberom papiera vedľa neho. Ani jeden bankomat nefungoval. Chlapík nám poradil: „Všetky bankomaty sú nefunkčné. Ale vonku vpravo je jeden, tam si môžete vybrať peniaze!“ Bolo nám to smiešne, že bezdomovec robil poradcu v banke. Ale manžel po chvíli povedal: „Zaslúžil si trochu tepla. Veď namáhavo pracuje. Tým, že zbiera starý papier, vlastne čistí mesto!“

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára