štvrtok 27. novembra 2014

Franina, šiesty level

FRANINA, ŠIESTY LEVEL

Poriadne vysoký, čo? Ku koncu som prežila hodne stresu. EÚ si zmyslela, že presne určí, čo máš v ktorom leveli vedieť, preto sprísnila záverečné testy. Neviem, či všetky školy ich mali také desné ako my, ale naša škola ich mala ad absurdum. To nebol jazykový, ale psychologický test, test IQ pre supernadaných Francúzov.
Úlohy vôbec neboli jednoznačné, okrem toho niektoré veci, ktoré bolo treba doplniť, sme ani nepreberali. Mali sme ich však údajne vedieť. Jednoducho som nedúfala, že to mám. Nakoniec mi však pomohol Pán Boh. Christian vyhlásil, že Anna napísala „excellente rédaction“, teda sloh (ani som nevedala, že sa to povie „rédaction“), čo akože dokazuje jej vyspelé znalosti. Je pravda, že som tušila, aká bude téma, pre istotu som si však pripravila dve, bola tá, ktorú som nemala napísanú, takže som naozaj slohovala z hlavy.
Pomohla mi aj psychológia, či náhoda, ktorú tiež považujem za Božie riadenie. Týždeň pred testom som v meste trochu zablúdila a omylom som „objavila“ kníhkupectvo, kde predávali rôzne učebnice cudzích jazykov, medzi iným aj Christianove mini-krimi s cvičeniami. Kúpila som obidve, ktoré mali na pulte, aj som ich doma prečítala, úroveň bola ľahšia, tak to šlo, a potom som ich nenápadne vyložila na hodine na lavicu. Christian bol potešený, trochu sa rozrečnil o svojej tvorbe, nechal sa počuť, že píše rukou, a nie je vraj jediný – takto má bližší kontakt s papierom. Myšlienka, ktorá ide z hlavy prostredníctvom ruky rovno na papier. Niečo na tom bude, videla som film o Michelovi Butorovi, tiež písal do poznámkových blokov. Učiteľ medzi iným aj vtipne prehodil, že som mu prispela k zlepšeniu finančnej situácie, keď som si kúpila jeho dielka. Ale musíte vedieť, čo tomu predchádzalo. Prvé exposé mi totálne sprdol, „zhodil“ ma pred celou triedou, vraj sa mi témy rozchádzajú, a záver že som celkom „sabotovala“, že ma nemôže klasifikovať. Mal vtedy zlú náladu, vyhodil aj jednu Nemku. Ja som sa však „otriasla“, hľadala niečo zaujímavé v časopisoch. Nakoniec som spracovala podľa Le Monde tému o imigrácii v Európe. (Christian si veľmi váži noviny Le Monde, podľa neho je ich jazyk na vysokej úrovni a ten, kto tie noviny číta, je už dobrý francúzštinár). Dalo mi to dosť zabrať. Kým sa ostatní opaľovali, ja som celý víkend písala. Toto už bolo dobré. Aj som sa snažila vyprovokovať ostatných k diskusii. Tak veru. V auguste sa budem opaľovať v Nice ja, a tí, čo to flákali, sa nebudú. Čo to táram! Veď do Nice idem opäť do školy, drviť franinu 6 hodín denne. Podvečer sa pridám k Mariánovi na pláži. A tí ostatní môžu mať pokojnejšie prázdniny. Opaľovať sa môžu s európskym platom pri ktoromkoľvek svetovom mori.
Trochu čierneho humoru: keď som v svojej prezentácii spomínala, že veľa ľudí z východnej Európy ide za prácou do Anglicka, že napr. poľskí lekári húfne odchádzajú, najmä anesteziológovia a patológovia, zdôraznila som slovo pathologistes, lebo tí nemusia dobre vedieť anglicky (a potom v Poľsku niekedy nemožno zostaviť operačný tím) – Christian sa chutne zasmial pri predstave, že by sa patológ rozprával s pacientom. (Máme s Christianom obaja radi čierny humor).
Moje plány s francúzštinou do budúcna? Od septembra budem chodiť do Alliance française na večerný kurz k mladej Francúzske, ktorej meno znamená v preklade pinka a ktorá je naozaj taká švitorivá pinka. Počas pracovnej doby si budem u Beaty zdokonaľovať poľštinu. Okrem toho s Mariou si občas dobre potárame po francúzsky pri obede.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára