utorok 11. februára 2014

Hry s deťmi



Vyskúšané hry s deťmi
Keď sa mi zdá, že deti začínajú mať štvorcové oči od obrazoviek PC a TV, navrhnem im nejakú zvládnuteľnú hru, základ je, aby bola primeraná ich veku a aby mali šancu ju vyhrať. Iba vtedy u nich získa obľubu. Nezabúdať často chváliť!
Tipy:
Hra na „čokoládky“
Každé dieťa dostane pomenovanie: jedno je biela čokoládka, druhé hnedá, a babka napr. červená čokoládka. Hrá sa takto:
„Som malá biela čokoládka a chutím ako o...“ Ostatní hádajú: „oriešky?“
„Som malá hnedá čokoládka a chutím ako j...“ – jablká? Jahody?

Postupne pridávame abstraktné pojmy, napr.“ l“ ako „láska“, alebo žartovné, napr. „n“ ako „nohy“. Neviem prečo, ale decká to veľmi baví, keď sú pri mne večer v spálni na manželskej posteli, ustavične sa pritom pohybujú, vyberajú mi z nočného stolíka obrázky, ba dala som tam aj zopár pasteliek a papier, tak si kreslia, veď potom to upracem. Včera som navrhla obmenu hry: „Som malá biela čokoládka a spapá ma A... (Andrejko). Chvíľku to hrali, potom Sofinka vyhlásila: Chceme to hrať „klasicky“ (! – to slovo som ich naučila ja), t.j. „Som malá biela čokoládka a chutím ako...“

-         Človeče, nehnevaj sa. (Sofinka mi rada opakuje: “Babka, nehnevaj sa, že so ťa vybila, veď je to len hra!“ A keď prehrá ona, berie to s humorom, ba večným optimizmom, že veď nabudúce ma vybije. Andrejko je prchký, nerád prehráva, často s hnevom zhodí na zem všetky panáčiky, niekedy ho schválne nechám vyhrať, ale vediem ho k tomu, že „život sa s človekom nemazná, treba vedieť zniesť aj prehru.“ 

-         Skladanie puzzle (Štvorročná Sofinka to „váľa“, má na to talent).


-         Hokej alebo futbal (máme v byte dlhú chodbu, kto nemá, prispôsobiť, prípadne presunúť nábytok). Puk je ping-pongová loptička, hokejky dlhšie varechy alebo nejaké tyčky z umelej hmoty, na futbal mäkšia lopta, aj tak však treba dávať pozor na sklenené dvere, radšej ich otvoriť).

-         Skrývačka – a) osôb, b) vecí. Skrývanie vecí u nás prebieha tak: vezme sa malý plyšák a skrývajúci ho niekde umne zastrčí v spálni. Potom sa zavolajú deti a navigujeme ich slovami: „zima, zima“, „teplo, teplo,“ teplejšie“, „horúco“! Naše deti to veľmi baví.

-         Hra na školu/škôlku s plyšákmi

-         Preteky autíčok

-         Meno, mesto, zviera, vec, alebo A-Z kvíz. („Je to na písmeno v-, a je to dopravný prostriedok.“)

Na hrách je veľmi príjemné to, že ak máme dve a viac detí, niekedy im stačí dať impulz, a potom už pokračujú samé – a stará mama si môže čítať, lúštiť krížovky, variť, piecť, umývať riady, jednoducho vykonávať činnosti, ktoré 1. treba urobiť (menej lákavá vec), 2. sú jej koníčkom (lákavá vec!)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára